Det var något mer än turismens omsättning globalt som ökade med 4 procent, enligt FN:s turismorganisation.
- I relation till Sveriges ekonomi i övrigt står sig turismen starkt, även om ökningen inte är lika stor som tidigare, säger Peter Terpstra, turismanalytiker på Tillväxtverket.
Under tredje kvartalet i fjol var turismens exportvärde, alltså vad utländska turister spenderar här, för första gången högre än importvärdet, alltså vad svenskar spenderar utomlands.
Under hela året ökade turismens exportvärde med 7,5 procent, medan den totala exporten minskade med 1,2 procent. Sedan år 2000 har turismens exportvärde ökat med 162 procent, och antalet anställda inom turismen har ökat med 37 100. Sysselsättningen inom turismen ökar betydligt snabbare än i Sverige i övrigt.
Mätt över hela året spenderade dock svenskarna fyra procent mer utomlands. För 20 år sedan var importvärdet 70 procent högre.
Men alla kurvor pekar inte uppåt. De kommersiella övernattningarna från utlandet minskade med 0,8 procent under 2012, den första minskningen på många år. Och jämfört med våra grannländer har Sverige tappat marknadsandelar de senaste tre åren, från 35 procent av övernattningarna 2009 till 33 procent i dag.
Den starka svenska kronan skulle möjligtvis kunna förklara en del av den tappade marknadsandelen, enligt Peter Terpstra.
- Men det är svårt att mäta turismeffekter av kronkursen. Hur ekonomin ser ut på de olika marknaderna som turisterna kommer ifrån är det som är avgörande, säger han.