Övriga boendeformer hade samtidigt en minskning av framför allt norska gästnätter, som backade med tio procent, drygt 9000 gästnätter, vilket gör att destinationen Skellefteå som helhet landar på plus minus noll för 2017. Minskningen av norska nätter förklaras främst av det dåliga sommarvädret, där många anläggningar vittnar om avbokningar och kortare vistelser.
Mer än riket
Antalet gästnätter i hela Swedish Lapland ökar med tre procent under 2017 i förhållande till riket som ökar med två procent.
Storbritannien och Tyskland, två av Swedish Laplands prioriterade utlandsmarknader, ökar årligen tack vare kontinuerlig marknadsbearbetning. USA och Kina ökar snabbast. Det internationella intresset för destinationen är brett och på flertalet utlandsmarknader ökar Swedish Lapland mer än riket i genomsnitt.
Tyskland ökar
För Skellefteås del sker tillväxten på utomnordiska marknader. Tyskland, Italien och Holland ökar snabbast med Kina som en bubblare eftersom det ännu rör sig om mycket små volymer.
Swedish Lapland Visitors Board är en näringslivsorienterad organisation och samverkansplattform som företräder besöksnäringen i Norrbottens läns samtliga kommuner samt Skellefteå och Sorsele kommun. Swedish Lapland används som destinations- och platsvarumärke i marknadsföringen av Sveriges nordligaste destination.