Twitter är en av de snabbast växande och mest inflytelserika sociala medierna och används flitigt av inflytelserika personer.
Exempelvis följs president Barack Obama av drygt 37,5 miljoner. Ännu populärare är popikonen Justin Bieber, som har 45 miljoner följare.
Flera amerikanska medier skriver att Twitter gör sitt slutliga inträde på Wall Street i november.
Med börsnoteringen kommer för första gången detaljer om bolagets ekonomi. Vid utgången av juni hade tjänsten 218 miljoner aktiva användare.
Under förra året omsatte Twitter 317 miljoner dollar och hade ett underskott på 80 miljoner dollar. 2011 var omsättningen 106 miljoner dollar.
Twitters omsättning har vuxit snabbt - under första halvåret låg den på 253,6 miljoner dollar. Samtidigt fortsatte förlusterna, som låg på 69,3 miljoner dollar under samma period, enligt börsprospektet som blev offentligt i går.
Hela 87 procent av Twitters intäkter kom från reklam under första halvåret, varav cirka 65 procent var mobilannonser. Priset som Twitter tar för annonser har sjunkit under de senaste fem kvartalen. Det är dock en medveten strategi, enligt bolaget, som har inneburit att Twitter har lyckats lockat fler annonsörer.
Men Twitter medger att det finns en osäkerhet i att vara så beroende av annonser. Exempelvis får Twitter snart tävla med Facebook-ägda Instagram, som på torsdagen berättade att man kommer att börja smyga in företagsannonser i sitt foto-flöde.
Enligt Reuters beräkningar lyckas Twitter ta cirka 0:64 dollar betalt i annonser per användare, medan konkurrenten Facebook får in omkring 1:60 dollar per användare.