Visit Sweden och Swedish Lapland Visitors Board gör nu en gemensam tvåårig satsning för att locka fler internationella gäster till den arktiska delen av Sverige.
Exempel på vad som ska lyftas fram är arktisk livsstil, kultur, mat, samiska upplevelser, hundspann, fiske och vandring i arktisk miljö. Marknadsföringen av den svenska delen av ”Arctic Europe” blir en del av ett samarbete mellan Swedish Lapland Visitors Board och turistorganisationerna för finska Lappland och Nordnorge.
Under 2016 och 2017 siktar man in sig på Storbritannien, Tyskland, Benelux-länderna, USA och Kina.
– Det finns stora möjligheter att få fler utländska turister att välja Sverige. Destinationen Swedish Lapland är ett starkt och lockande varumärke utomlands, vilket skapar möjligheter att engagera våra målgrupper i exempelvis sociala medier, säger Thomas Brühl, vd på Visit Sweden i ett pressmeddelande.
Visit Swedens målgruppsanalyser visar att det främst är naturen och livsstilen i Sverige som attraherar turisterna.
Det gränsöverskridande samarbetet ökar möjligheten att locka fler gäster till hela området.
– Många av destinationen Swedish Laplands internationella gäster passar på att besöka grannländerna vid sitt besök, och tvärt om, menar Dan Björk, Sveriges projektledare i Visit Arctic Europe.