- Det är väldigt betydelsefullt. Det handlar om att vi kan dela utgifterna för allt i från ingenjörer som utvecklar systemet i flygplanen, till reservdelar, utbildning och lön till husmor på F7 där båda ländernas piloter utbildas, säger Ulf Hammarström, generaldirektör på Försvarsexportmyndigheten (FXM).
Dessutom är en viktig del att man kan fortsätta att öva, utbyta erfarenheter och samarbeta över landsgränserna.
Tjeckien hyr sedan 2004 14 Jas Gripen-plan och var därmed det första Natolandet att flyga planet. Avtalet går dock ut i slutet av nästa år och förhandlingarna om en förlängning har pågått i cirka två års tid. Ulf Hammarström är mycket nöjd med att man nu nått i mål.
- Min uppfattning är att det är till nytta för båda parter, säger han.
I det nya avtalet ingår förutom fortsatt leasing även utbildning och uppgradering av flygplanen. Hur mycket kontraktet är värt, både för tillverkaren Saab och i form av minskade kostnader för det svenska försvaret, vill Ulf Hammarström inte svara på. Trots regeringens ja väntas nämligen inte kontraktet skrivas på förrän i april.