Tillverkare skär ned på palmoljan

Norska Orkla, med flera tunga varumärken, drar ned på användningen av den kritiserade palmoljan.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-20 15:31

Produktionen av palmolja innebär skövlade regnskogar i bland annat Indonesien och Malaysia. Den norska börsjätten Orkla, som bland annat äger varumärken som Felix, Abba och Grandiosa, ska nu sluta använda oljan i så stor utsträckning som möjligt, och har infört nya riktlinjer i samarbete med Greenpeace.

"All palmolja som används i Orklas produkter ska vara spårbar ned på plantagenivå och producerad enligt hållbara principer senast 2017", skriver Håkon Mageli, koncernens kommunikationschef, i ett pressmeddelande.

Cloetta, som fått en hel del ris av konsumenter den senaste tiden, ska lägga mer fokus på frågan och stämma av med miljöorganisationen.

- Vi köper sedan ett antal år palmoljecertifikat för att stödja och uppmuntra en hållbar odling. Detta tycker uppenbarligen inte Greenpeace är tillräckligt bra, och därför är vi i dialog med Greenpeace och har ett möte inbokat i nära framtid för att diskutera hur vi kan bli ännu bättre, säger bolagets informationsdirektör Jacob Broberg.

Det amerikanska konglomeratet Mondelez International, som äger Marabou, anser sig ha varit tidigt på bollen och ska nu börja ställa allt hårdare krav på sina leverantörer.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!