Mittmedias tryckta tidningar kommer att vara riktade mot kärnläsarna, det vill säga de över 55 år, vilket kan påskynda upplagenedgången ytterligare.
- Vi ser papperstidningen som en mogen kanal. Den kommer inte att locka nya prenumeranter, säger Anna Karin Lith, Mittmedias redaktionella chef, till TT.
Den viktigaste och trognaste läsargruppen i papperstidningen är en "bra bit över 60 år", enligt Lith.
Ett vågspel, tycker medieforskaren Jonas Ohlsson vid Nordicom, Göteborgs universitet, om planerna.
- Det blir de trogna, betalande prenumeranterna som straffas, säger han.
Speciellt uteblivna sportresultat kommer nog många att irritera sig på.
- Det här är riskfyllt, de kan bli av med ytterligare prenumeranter, säger Jonas Ohlsson.
Det egentliga skälet är kanske att Mittmedia vill skynda på utvecklingen att få folk att gå över till webben, resonerar han. Frågan är då om det här är början eller fortsättningen på papperstidningens död.
- Det är i alla fall ett steg i den riktningen, bort från den breda masspridningen av papperstidningen, säger Ohlsson.
Tidningsföretagen riktar allt mer fokus mot det digitala.
- För oss handlar det om att välja mellan fler sparpaket på redaktionerna eller färre tryckpressar. Vi väljer det senare, säger Lith.
Ledningen för Mittmedia, med flera tidningar i södra Norrland, hade också ett annat alternativ, att ge ut tidningen färre dagar i veckan, men valde alltså tidigare tryckning. Planerna väntas bli verklighet från och med nästa år.
Texterna i papperstidningen kommer att gå från mindre av händelsenyheter och sportresultat till framåtriktade analyser. Sportresultaten får de flesta ändå via text-tv eller webben, resonerar Lith.