Mängder av tidningar har redan begränsat gratisläsandet och allt fler hänger på.
Det kommer aldrig att gå, kraxar olyckskorparna. Internetanvändarna har vant sig vid gratisätandet.
- Ja, fast många affärsmodeller bygger på gratis i början, sen får du betala, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer, och jämför med musiktjänsten Spotify.
Branschföreträdare pratar om ett akut läge, och visst har något markant hänt senaste två åren.
Men ryktet om dagstidningens död är än så länge kraftigt överdrivet. Det finns lika många dagstidningar i dag som för 30 år sedan och mediehusens lönsamhet är ännu okej eftersom rejält höjda prenumerationsavgifter i viss mån kompenserat för färre abonnenter.
Så det finns tid, men det brådskar och innan det blir bättre lär det bli sämre. Läsarna riskerar fly i än större utsträckning, i takt med generationsväxlingen.
- När de unga slutar läsa papperstidningen så går de inte över till nätet, säger Jonas Ohlsson, medieanalytiker på Nordicom.