För det första har Rail test nordicredan kunder – de tre största tågtillverkarna i Europa. Det motsvarar 75 procent av marknaden.
– I måndags skrev vi en avsiktsförklaring med Stadler, strax därefter med Bombardieroch nästa vecka skriver vi avsiktsförklaring med Alstom. Det innebär att vi redan, från år 2022, har full beläggning på en bana som inte finns – ännu, säger Lars-Åke Tjernström och ler.
Sju miljoner
För det andra är en del finansiering redan ordnad. Offentlig sektor samt statliga Vinnova och privata insatser ställer tillsammans upp med sju miljoner kronor. Det ska säkerställa att projektet blir av.
– Nu ska vi ta det stora steget till jättestora finansiärer. Vi ska jaga ikapp 1,2 miljarder. Det ska gå till uppbyggnaden av banan och testverksamheten, säger Lars-Åke Tjernström.
Han bedömer att en stor källa blir ett centralt EU-stöd samt svenska staten genom Näringsdepartementet.
Men hur ska det gå att möta regeringen och få svar när det väntas ett nytt val?
– Det finns ju en regering idag. Frågan i sig är inte partipolitiskt konfliktladdad. Vi ska bara lösa ett problem för norra Europas kommunikationer och då är det väl bra om det kan göras mellan Jörn och Arvidsjaur, säger han.
Vad tror du om chanserna för ett ja?
– Det här är nästan för bra för att vara sant. Vi har kunderna, vi vet vad vi behöver bygga och vad det kostar. Vi räknar med att gå med vinst från år 2020. Det här borde de nappa på.
Han tillägger att ett inledande samarbetsavtal även gjorts med berörda samebyar kring hur utformningen av banan ska ske när det gäller stängsel och viltövergångar.
– När testbanan är i drift är tanken att samebyn ska få en bisyssla genom att ansvara för stängslen längs banan, meddelar Lars-Åke Tjernström.