På ITB som pågår 8 till 12 mars möts 10 000 utställare från nästan alla världens länder med reseköpare. Förra året gjordes affärer för 7 miljarder euro under mässan, i år väntas siffran bli ännu högre.
– En turoperatör jag träffade beställde magasinet för att skicka ut till alla sina kunder som bokat resor till Sverige. Man tycker att vi har skapat ett magasin som inspirerar och väcker intresse, berättar Anna Andersson som är ansvarig för tysktalande marknad för Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.
I magasinet samsas berättelser från Sorsele till Riksgränsen, från världsarvet Gammelstad till världsarvet Laponia, från adrenalinstinna äventyr till mathantverk – från Swedish Laplands alla årstider.
– Många första kontakter mellan researrangörer och företagare i Swedish Lapland etableras genom bokade möten under ITB. Genom samverkan gör vi det möjligt för fler företag att delta, och de som inte själva kan vara här får draghjälp av oss på plats, säger Anna Andersson.
Magasinet kommer att skickas direkt hem till 5000 prenumeranter på tidningen NORR som är en tysk livsstilstidning nischad på Skandinavien. Dessutom kommer det också att finnas tillgängligt på sportbutiker i hela Tyskland och hos resebyråer.