- Numera ska företag inte bara ha bra produkter utan även ett samhällsansvar och etik som kunderna och allmänheten tycker om, säger forskaren Tony Apéria på Stockholms universitet till Dagens industri.
Av barometern, som bygger på över 5 000 svarande, att döma har banker, telekom, energi och budgetflyg stora utmaningar framför sig. Men även statliga tågbolaget SJ och snabbmatskedjan McDonald's har svårt att få svenskarnas kärlek.
Matjättarna Ica och Arla Foods hör däremot till toppskiktet bland konsumentföretagen, liksom internetgiganten Google och hemfixarkedjan Clas Ohlson.
Apéria, forskare i reputation management och ansvarig för undersökningen av 60 företag, säger till Di att bolag långt ner på listan måste börja förstå sitt varumärke.
- De har en profil som är otydlig och kunderna vet därför inte vad de står för. De behöver bli mer emotionella och attraktiva för allmänheten och dem som inte är kunder, säger han till tidningen.
Bland finansföretagen ligger Länsförsäkringar och Handelsbanken bäst till.
- Handelsbanken är inte marknadsledande, men kunderna älskar den, säger Apéira, som anser att banker har en "jättepotential" och möjlighet att bli ännu större - om de vill.