- Det är allvarligt, och handlar dels om säkerhetskulturen i bolaget, dels om att både myndigheter och bolag ska kunna vidta åtgärder, säger Stefan Christensen, utredningsledare vid haverikommissionen, till Folkbladet Västerbotten.
Utredningen rör tre incidenter, den senaste en avåkning vid landningsbanan på Torsby i Värmland tidigare i år.
Europa har numera centraliserade regler för flygsäkerhet, något som flygsäkerhetsanalytiker Hans Kjäll anser ökar säkerheten. Trots det höjer han ett varningens finger.
- Reglerna är bra, men det finns exempel på att bolag i praktiken inte alltid lever upp till dessa eftersom man försöker spara pengar. Det behövs en rejäl genomlysning av lågprisbolagen.
Hur ofta bolag verkligen gör avkall på säkerhet kan Kjäll inte uttala sig om - mer än att det sannolikt förekommer. Inte minst med tanke på den press och priskriget som präglar branschen.
- Ibland förstår företagsledningar inte riktigt vikten av resurser när det kommer till säkerhet, säger han.
Tillbud av den här sorten hör inte till vanligheten, enligt Statens haverikommission. 75 procent av alla händelser som utreds inom flyget orsakas dessutom av privatpersoner som har flygcertifikat, inte flygbolag, säger Pia Jacobsson, chef för flyghaverier vid haverikommissionen.
- Generellt startar vi runt tjugo nya utredningar varje år. Så har det varit de senaste åren, och vi ser ingen ökning. Dessutom är kraven för vilka haverier som ska utredas mycket lågt ställda, det är internationella regelverk som styr.