Sven lanserar digital marknadsplats för lokal fotokonst

Ekonomi, näringsliv & finans2015-11-06 12:29

Sven Burman, Ursviken, lanserar inom kort tjänsten Printler – en sajt som säljer lokal fotokonst. ”Det blir en digital marknadsplats där både amatör- och proffsfotografer får bygga gallerier”, säger han.

Idén med Printler är att fotografer laddar upp sina bilder på sajten och att köparna sedan ska kunna söka på de platser eller orter som man vill ha foton från.

– Om man till exempel växt upp i Kåge och spenderat somrarna i Kåge skärgård, men sedan flyttat till Stockholm, så vill man kanske ha skärgården på väggen i sitt kontor. Då kan man hitta foton därifrån på Printler, säger Sven Burman och fortsätter:

– När en kund köper ett verk, så är det vi som skriver ut det, ramar in det och skickar det. Vi gör hela hantverket efter fotograferandet och fotograferna får provision per sålt foto.

33-årige Sven Burman kom på idén till tjänsten när han lyssnade på olika podcasts om digitalt nyföretagande.

– Jag hörde om en bolagsidé där man kunde köpa träningstimmar lokalt. När jag hörde det, så tänkte jag att modellen går att applicera på en annan marknad och att jag kunde göra den med fotokonst, säger han.

Över 500 fotografer från hela landet har anmält intresse om att få sälja sina foton på sajten.

– Intresset från fotograferna har varit jättestort, det är en väldig skjuts där. Jag har även kontaktat svenska fotoklubbar och handplockat duktiga fotografer på Instagram och Flickr, säger Sven Burman.

Webbyrån Björnmamman bygger och utvecklar sajten, som är planerad att lanseras i Sverige i månadsskiftet november–december.

– Nästa år påbörjar vi vår Europalansering och kör samma koncept där. Ska vi få ordentlig snurr på det, så kommer inte svenska marknaden att räcka till, säger Sven Burman som kommer att ägna en halvtid åt Printler och en halvtid åt sin reklambyrå Lilla Byrån.

Hur ser marknaden ut?

– Vi har inte lika bra koll på den. Vid lanseringen kommer vi att skicka ut pressreleaser, annonsera i sociala medier och skapa ambassadörsprogram med bloggare och fotografer för att nå ut till marknaden. Fotograferna själva blir också ett viktigt marknadsföringsverktyg.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!