Svagt Europa bakom H & M:s vinstras

Det blev ett vinstras med 900 miljoner för klädjätten Hennes & Mauritz under det andra kvartalet. Vd Karl-Johan Persson tonar dock ner betydelsen av vinstfallet och pekar i stället på en försäljningsökning under inledningen av juni.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-06-19 18:48

- Vi nådde inte riktigt upp till vår plan. Det beror på det utmanande läget för klädhandeln i stort men också på den ovanligt kalla våren. I Asien, där det makroekonomiska läget och även vädret varit mer normalt har försäljningen också varit mer normal, säger H & M-chefen Karl-Johan Persson på en presskonferens.

Det är på de stora europeiska marknaderna som det har gått som trögast.

- Tyskland som är vår största marknad är ett exempel. Sedan är det Spanien, Grekland och Italien, länder med omvittnat problematiska ekonomier. Men även i mer stabila länder som Holland har vi haft tuffa tider, säger Karl-Johan Persson till TT.

Bruttomarginalen har under kvartalet påverkats negativt med 0,9 procentenheter till följd av ökade prisnedsättningar. Kvartalssiffrorna tyngs även av negativa valutaeffekter då kronan har fortsatt att stärkas mot flera försäljningsländers valutor. Hade kronkursen legat på samma nivå som under andra kvartalet 2012 hade försäljningen varit cirka 1,8 miljarder kronor högre, enligt bolaget.

Under de inledande två veckorna i juni har försäljningen ökat med 14 procent, vilket Karl-Johan Persson ser som ett tecken på att man vid normalt väder säljer på en normal nivå.

Utvecklingen av H & M:s näthandel ser han som mycket viktig. I dag finns man online i nio länder men vill expandera.

TT: Är det inte bara att översätta hemsidan och köra igång?

- Nej, riktigt så enkelt är det inte. Det är ett ganska stort projekt, man måste ha ett bra varuflöde, det är IT-frågor som måste lösas och sen ska onlinebutiken integreras med de fysiska butikerna.

Hennes & Mauritz-aktie steg med 1,0 procent på Stockholmsbörsen under dagen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!