I onsdags genomfördes en kickoff för Digitalakademin i Skellefteå och på måndag körs det första av fyra utbildningspass.
– Vi har ett 40-tal anmälda och det finns plats för fler. I Luleå och Umeå hade vi 85 och 90 deltagare, berättar Karolina Kollenmark Andersson, kommunikatör vid Almi Företagspartner Nord, som tillsammans med Google står bakom utbildningen.
För de deltagare som väljer att gå den kostnadsfria utbildningen väntar några intensiva veckor med en utbildning i fyra moduler. Den 23 maj körs första passet och det hela avslutas den 9 juni. Innehållet täcker allt från online närvaro, e-handel, och digital verksamhetsstyrning till hur man skapar trafik till sin webbsida och får fler kunder.
På kickoffen på Scandic Hotel berättade utbildarna Leif Rehnström och Tobias Eklund från den Google-certifierade partnern Hello Future om innehållet i kursen. – Så fort man blir digital blir man också global, konstaterar Leif Rehnström.
Dessutom fanns två inspiratörer som kommit långt i sin digitala vandring på plats. Den ene var Jens Lundqvist från Lundqvist Trävaru i Öjebyn och den andre var Roger Öhlund från Smartplanes i Skellefteå som gav deltagarna tre råd på vägen. – Tänk på sidtiteln, kom ihåg metataggarma och ha en relevant brödtext utan alltför mycket löst välkomnande snack, säger han