Största båten någonsin i Skellefteå Hamn

I veckan har Skellefteå Hamn haft ett mycket speciellt besök. Det är lastfartyget Mandarin Grace, flaggat i Singapore, som är 189,99 meter lång med en dödvikt på 56 693 ton. ”Detta är den största båt som någonsin lagt till vid vår kaj. Vi har tillstånd att ta emot fartyg på 190 meter så det var en centimeter till godo”, berättar hamnchef Lars Widelund.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-12-15 17:08

Det är återvinningsföretaget Kuusakoski som lastat 17 500 ton järnskrot på Mandarin Grace. Materialet ska skickas till Istanbul i Turkiet där det kommer att användas i ett smältverk.

– Först går fartyget till Paldiski i Estland där ytterligare 33 000 ton järnskrot från Estland och Finland ska lastas, berättar Mattias Sehlstedt, Kuusakoskis platschef i Skellefteå.

I våras genomförde Kuusakoski sin största investering i krossanläggningen i Skelleftehamn sedan den byggdes 2002. En nyrenoverad hammarkvarn ersattes då den gamla som tjänat ut. Det handlade om en investering för ett tiotal miljoner kronor. Anledningen till bytet var att den gamla hammarkvarnen började bli så sliten att underhållskostnaderna steg i höjden.

– Det blev mycket lyckat. Trots att vi stod stilla i 2,5 månad i våras ökar vi produktionen med cirka 5 000 ton i år. 2018 räknar vi med en 25-procentig produktionsökning vilket innebär att vi kommer att producera cirka 100 000 ton, säger Mattias Sehlstedt.

Han konstaterar att det nu finns en stor efterfrågan på järnskrot och att priset på detta material ökat.

– I år har vi utökat personalstyrkan med tre personer så nu har vi 47 medarbetare på lönelistan, berättar Mattias.

Vid anläggningen i Skellefteå återvinner Kuusakski förbrukat material, som bland annat finns i fordon, tryckplåtar, kabel, elkraftteknisk och medicinsk utrustning samt spill från verkstadsindustrin, som innehåller ädelmetaller, järn, aluminium, koppar, rostfritt stål, mässing och bly.

Materialet som lastats på Mandarin Grace innehåller fyra olika typer av järn.

– Vid lastningen har vi en egen kvalitetskontrollant, köparen har också en på plats och dessutom finns det en oberoende kontrollant, berättar Kuusakoskis produktionschef Urban Hollström.

Lastningen genomfördes på 47 timmar och då handlade det om lastning non-stop.

– Vi har under den senaste tiden haft ett stort tryck i hamnen, säger Lars Widelund och får då ett samtal om ytterligare ett uppdrag som förmodligen innebär att det inte blir någon ledighet för medarbetarna hos Skellefteå Hamn under mellandagarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!