Storslam i vintävling för importör från Skellefteå

Skellefteföretaget Tirage, som är svensk återförsäljare till den franska champagnetillverkaren Joseph Desruets lyckades erövra två priser på Vinordic Challenge 2017 som genomfördes på Stockholmsmässan.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-06-07 23:23

Juryn, under ledning av Svenska Dagbladets vinskribent Bengt-Göran Kronstam, provsmakade under mässan cirka 700 viner. Den ena vinsten i Sveriges enda EU-certifierade vintävling som Tirage kammade hem var en "Gold Trophy" för mest prisvärda sparkling rosé/champagne 2017 och samma vin, Rosé Premier Cru Brut, utsågs också till mest prisvärda sparkling rosé/champagne i prisklassen över 100 kronor.

– Jag kom ner till mässan helt nollställd och när pristagarna ropades ut kunde jag först inte tro att det var sant. Det var fantastiskt roligt, säger företagets vd Karl-Åke Johansson.

Tirage lanserade den första champagnen från Joseph Desruets, som aldrig tidigare sålts i Sverige, i samband med Matfesten 2016 och sedan har det rullat på.

– Vi har nu alla våra fyra champagnesorter ute hos Systembolaget, berättar Karl-Åke

Bakom importbolaget står dels familjen Johansson, med Karl-Åke som vd och med sönerna Fredrik och Peter som delägare. Övriga delägare är Joakim Nordstrand, Luleå och Erik Ölund från Umeå samt Karin Ericson och Champagne Desruets.

Karl-Åke Johansson hoppas att försäljningen kommer att öka när vintidningarna nu börjar skriva om pristagarna.

– Vi räknar med att kunna sälja ett par tusen flaskor per år i Sverige, säger Karl-Åke Johansson.

Joseph  Desruets har sin tillverkning i hjärtat av Champagne. De tillverkar fortfarande enligt traditionella metoder och i en begränsad upplaga, där deras största sort Cuvée Reserve  görs i 15 000 flaskor per år. Bara 4 000 flaskor av vinnaren Rosé Premier Cru Brut tillverkas varje år.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!