Storsatsar på produkt för att söka tappade nycklar

Ibland kan det gå snabbt. Du ligger i soffan och utan att du märker det så glider nycklarna ur fickan och ned mellan två soffdynor. Sådant har Thomas Malm en lösning på.

Så här ser den så kallade droppen ut. Foto: Droples

Så här ser den så kallade droppen ut. Foto: Droples

Foto: Foto: Susanne Lindberg

Ekonomi, näringsliv & finans2015-04-17 10:00

Han startade företaget Volantic tillsammans med ett par kompanjoner i maj 2007. Från början sålde de timmar som IT-konsulter, men även utveckling av produkter mot säkerhet, positionering och lokalisering. En person kunde till exempel hålla koll på barnen eller prylarna genom att fästa markörer på dem.

Två år efter starten fick Volantic en mångmiljonorder från ett belgiskt företag. Men ett halvår senare gick företaget konkurs.

Nu ytterligare några år senare har företaget helt fokuserat på egna produkter och främst en liten nyckelletare som kallas droples, eller droppe.

– Den har vi utvecklat själva, men med partners i Skellefteå, säger han.

Han är fortfarande ensam i företaget men har just nu hyrt in en konsult.

– Jag har köpt hjälp hos andra företag för att få rätt resurser och kunskap. Jag har fått stöd av länsstyrelsen för detta vilket har varit jättebra.

En droples fäster du på nyckelknippan, eller väskan, eller annat som du ofta tappar bort. Sedan laddar du hem en applikation i telefonen, skaffar ett konto och aktiverar droppen.

Efter det kan den till exempel känna av när du och nycklarna håller på att komma för långt ifrån varandra. Systemet har en räckvidd på max 100 meter, men oftast en praktisk räckvidd på 30–40 meter i inomhusmiljö. Den fungerar också så att när du tappat bort nycklarna kan du starta appen och låta den söka i huset. När du kommer nära kan du låta droppen pipa så att du hittar nycklarna.

– Det är ett system för att spara tid. Jag har droppar på mina barns nycklar, det är ovärderligt eftersom de har en förmåga att hamna lite varstans, säger Thomas Malm.

Droples lanserades i december 2014. Hittills har cirka 3 500 droppar sålts, via hemsidan, partners och små elektronikbutiker. Nu ska Volantic satsa mer på marknadsföring.

– Vi kommer främst att använda internetreklam, som att köpa annonser och göra egna inlägg. Planen är att knyta upp så många som möjligt under våren, även återförsäljare, säger Thomas Malm.

Planen är att knyta upp så många som möjligt under våren, även återförsäljare.

undefined
Så här ser den så kallade droppen ut. Foto: Droples
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!