– Vi ser Skellefteå som en geografiskt lämplig landningsdestination för inresande till Swedish Lapland, berättar Cees van den Bosch, VD på Voigt Travel.
Skellefteå Airports VD Robert Lindberg konstaterar att satsningen ligger linje med Skellefteå Airports ambition att vara ett nav för in- och utresande i norra Sverige.
– Extra spännande är att satsningen primärt handlar om inresande till regionen. Vid tidigare direktflygetableringar har fokus främst legat på utresande, säger han.
Unikt med den här satsningen är att för första gången samarbetar nu 11 destinationer och de två regionala aktörerna Region Västerbotten Turism och Swedish Lapland Visitors Board.
– Det känns jättebra att alla dessa aktörer nu tar armkrok med varandra, menar Robert Lindberg.
Bo Wikström, marknadsansvarig på Visit Skellefteå, är den som etablerat kontakten med Voigt Travel. De träffades på en stor turistmässa i Utrecht och sedan sattes bollen i rullning.
– Voigt har arbetat framgångsrikt med direktflyg till både Norge och Finland under de senaste 15 åren. Det här blir första gången de jobbar i Sverige med den arktiska sommaren som reseanledning, berättar han.
Cees van den Bosch konstaterar att hans kunder, som till 91 procent kommer från Nederländerna och där de återstående 9 procenten har sin hemvist i norra Belgien, främst uppskattar de äkta natur- och kulturupplevelserna som norra Sverige kan erbjuda.
– Själv är jag mycket förtjust i den fina kusten, säger Cees.
Han menar att det är mycket bättre för kunderna att kunna flyga från den mindre flygplatsen i Rotterdam än från jätteflygplatsen Schiphol i Amsterdam.
– På Schiphol måste man vara på flygplatsen tre timmar innan avresan medan det räcker med en timme i Rotterdam.
Voigt kommer att anlita flygbolaget Transavia för flygningarna. Deras Boeing 737 rymmer 149 passagerare.
– Blir det extra stor efterfrågan kan de istället använda ett plan från Boeings 800-serie som tar ytterligare 42 passagerare.
Han betonar att detta är en mycket långsiktig satsning som även i framtiden kan handla om vintercharter.
– Vi har häruppe hittat viktiga partners som vi kan samarbeta med för att utveckla affärer för hela regionen.
Det gemensamma marknadsarbetet har redan på börjats.
– Det här var en perfekt satsning att samarbeta kring. Holland är en av våra intressantaste marknader. Vi ser också att vår attraktionskraft ökar när vi kan erbjuda upplevelser som sträcker sig över hela norra Skandinavien, säger Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten Turism.
Erica Mattsson, VD för Swedish Lapland Visitors Board, konstaterar att flygförbindelser är en affärskritisk faktor för besöksnäring i perifera regioner.
– Vi gläds över Skellefteås framgångsrika arbete med att skapa direktflygsförbindelser och därmed öka tillgängligheten mellan Swedish Lapland och för oss viktiga målmarknader, kommenterar hon och inflikar att antalet holländska besökare inom Swedish Lapland hittills i år ökat med 14 procent.
– Voigt Travel’s sätt att arbeta långsiktigt tillsammans med mottagardestinationer innebär ett viktigt steg för besöksnäringen i hela regionen och passar väl in i den utveckling som Skellefteå och norra Sverige upplever nu, avslutar Bo Wikström.