Stor framtidstro hos företag i Ljusvattnet

Verkstadsföretaget LRS i Ljusvattnet är inne i en ny era i företagets historia med nya ägare, ny platschef och med en uttalad satsning på att stärka sitt varumärke genom att bli mer synliga på nätet och i sociala medier.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2018-02-18 17:13

Det var Bo Lindgrens far som startade Ljusvattnets Rep och Svets 1960. Han var fram till i måndags platschef på LRS och nu ansvarar han för försäljningen av nötinredningar

– Det var på samma plats i mindre lokaler. Under årens lopp har verksamheten och lokalerna vuxit och idag upptar verkstan cirka 3 000 kvadratmeter, berättar han.

Själv har Bo arbetat här sedan barnsben. Produkter för lantbruk var det som gällde från början och så är det än idag.

– När vi 1988 började samarbete med De Laval blev det ett lyft för verksamheten. På fyra år fördubblades försäljningsvolymen, minns Bo Lindgren.

Men efter millenniumskiftet blev det inget nytt kontrakt med De Laval, vilket var ett stort avbräck för företaget eftersom order från dem stod för cirka 75 procent av omsättningen. Nu gällde det att hitta många nya kunder för LRS.

– Det var inte speciellt lätt, konstaterar Bo.

Efter en konkurs följde en tid med olika bolagsbildningar men verksamheten hölls hela tiden igång. 2014 fick de en extern ägare som till och med döpte om företaget och hos LRS upplevde man att de nya ägarna inte var villiga att satsa speciellt mycket på utvecklingen.

– I september 2016 fick vi till slut mycket seriösa och stabila ägare i form av Skellefteföretagen Gallac Produktion och Stilmek som tillför kompetens och verkligen vill satsa på LRS. Nu är det roligt igen och nu tittar vi framåt.

Bo Lindgren konstaterar att LRS "tappat" tre år när bönderna inte fått låna pengar till investeringar.

– Men detta har nu lossnat och under 2017 ökade försäljningsvolymen med cirka 25 procent och under 2018 siktar vi på att öka volymen ytterligare

LRS lägger allt mer krut på produkter till hästägare. De har sedan 80-talet en storsäljare i hästboxen Pegasus och nu utökar de marknadsföringen av sina stallinredningar.

Medan Bo ansvarar för lantbruksprodukterna tar den nya platschefen Maria Nyström hand om hästprodukterna. Hennes engagemang i LRS började med att hon besökte fabriken för att diskutera kring inköp av hästboxar till hennes hästar.

– – Jag jobbade då med marknadsföring och försäljning på Snidex i Burträsk och blev lockad av den utveckling LRS kan göra med sina produkter samt den resa framåt på marknaden som LRS har framför sig. LRS var tidigare ganska omogna när det gällde att synas på utåt och möta upp marknaden. Nu är vi betydligt mer tillgängliga, vilket stärker LRS varumärke, säger hon.

I september 2017 blev hon företagets marknadschef och i måndags axlade hon uppdraget som platschef.

LRS har lagt mycket krut på den lokala marknaden där kunderna besökt fabriken för att på plats bestämma sig för vad de vill ha.

– Det gäller fortfarande tills stor del för lantbruksprodukterna men hästägarna är mer vana att handla via nätet, berättar Maria.

Något annat som händer på LRS är att det sker en föryngring av medarbetarna.

– Det har helt enkelt varit ett generationsskifte, säger Maria.

Företaget har idag 11 anställa och omsättningen ligger kring 19 miljoner kronor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!