Framtidstron är fortsatt positiv hos Sveriges franchiseföretag. Det visar en färsk undersökning från HUI Research.
– Åtta av tio franchiseföretag bedömer att deras omsättning kommer att öka de kommande sex månaderna jämfört med samma period förra året. Det är glädjande siffror och visar att franchise är en företagsform som skapar stabila, lönsamma och växande företag, säger Johan Martinsson, vd för intresseorganisationen Svensk Franchise.
Enligt HUI Research beräknas de svenska franchiseföretagen i år omsätta 245 miljarder kronor jämfört med 227 miljarder år 2014. Även antalet anställda inom svenska franchiseföretag beräknas öka under 2015. Enligt prognoserna från HUI Research kommer 132 000 personer vara anställda jämfört med 125 000 personer år 2014.
Såväl sysselsättning som omsättning har stigit för varje år under en lång tid och Johan Martinssons bedömning är att de siffrorna fortsätter att öka de kommande åren.
– Ökningen beror främst på att franchising kombinerar tryggheten i ett beprövat affärskoncept med drivkraften hos den fria företagaren på ett sätt som gynnar både franchisegivare och franchisetagare och som skapar lönsamma företag.
Undersökningen visar också att svenska franchiseföretag överlag anser sig använda digital marknadsföring i relativt hög utsträckning jämfört med andra i branschen och 78 procent av företagen har en uttalad strategi för sitt arbete med digital marknadsföring. Det innebär en ökning med 5 procent jämfört med i våras.