Under förra året ökade Spotify försäljningen med 128 procent från 190 till 434 miljoner euro, vilket motsvarar cirka 3,8 miljarder kronor. Men den svenskgrundade musiktjänsten ökade också sina kostnader rejält, vilket innebar en förlust med 58 miljoner euro. Året före var förlusten 45 miljoner euro.
Försäljningskostnaderna mer än fördubblades, från 186 till 362 miljoner euro. Även personalkostnaderna gick i höjden, från 24 till nära 65 miljoner euro.
Sammanlagt betydde utvecklingen under fjolåret en kraftig expansion både vad gäller omsättning och kostnader. Prenumerationsintäkterna ökade från 156 till 368 miljoner euro. Även reklamintäkterna ökade rejält och fördubblades till 60 miljoner euro.
Spotify skapades 2006 av Daniel Ek och Martin Lorentzon. Sedan lanseringen i Sverige har Spotify expanderat till Europa och USA. Företagets primära inriktning är att fortsätta expansionen och att förbättra musiksajten, skriver företaget i sitt bokslut.