Socialstyrelsens logotyp blev dyr

Socialstyrelsen har lagt drygt 1,5 miljoner kronor på att ta fram en ny grafisk profil. Dessutom beslutade sig Socialstyrelsen för att trots allt inte använda den nya logotyp som tagits fram som en del av arbetet.

Ekonomi, näringsliv & finans2013-08-18 22:35

Grundofferten låg på bara 650 000 och slutnotan blev därmed mer än dubbelt så dyr som beräknat. Och myndigheten myndigheten valde alltså i sista stund för att återanvända sin tidigare logotyp - den enda skillnaden blev ett färgbyte från röd till blå.

Den sena ändringen av logotypen kom dessutom att innebära extraarbete då hela den nya grafiska plattformen måste modifieras.

Tanken med en grafisk profil är att allt från brevpapper till färgen på diagrammen i Socialstyrelsens rapporter ska standardiseras för att fungera ihop. Ändras en del påverkas hela pusslet - vilket medför extra arbete.

Beslutet att i sista stund ta tillbaka den gamla logotypen är enligt Ulrika Lyth en av huvudanledningarna till att kostnaderna drog i väg.

- Sedan har vi gjort en del tilläggsbeställningar, till exempel ingick inte bildmaterial som vi behöver för webben i grundofferten, säger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!