– Minnet av UIK som dominerande och spelarna som satte agendan i Sverige och Europa finns tydligt kvar. Att vi nu får jobba tillsammans med klubben och bidra till nya förebilder känns riktigt bra, säger Jenny Elveljung, projektledare på Henson i ett pressmeddelande.
Umeå IK satsar hårt med flera lokala talanger för att ta sig tillbaka till damallsvenskan.
– Det är en trygghet för oss i föreningen att ha Henson ombord på resan. Det finns en stor vinst i att kunna rådfråga någon som kan PR och kommunikation i den fas vi befinner oss i. Utmaningarna finns inte bara på fotbollsplanen och det gäller att vara ödmjuk inför det, kommenterar Anders Blom, ordförande i Umeå IK.
I förra veckan offentliggjordes Umeå IK:s kampanj #medkämpe.
– Den är ett sätt för spelare, deras familjer och vänner, fans och styrelsen att bidra och visa att viljan finns för ett lag i högsta divisionen, säger Jenny Elveljung.
Henson, som har 11 medarbetare och kontor både i Skellefteå och i Umeå, har även under flera säsonger jobbat som samarbetspartner inom PR och kommunikation åt ishockeyklubben Skellefteå AIK.