Skelleftebo vann ett aktiebolag

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-03-16 14:36

93 tävlingsbidrag lämnades in till tävlingen AB Västerbotten där fem tävlande vinner var sitt aktiebolag värt 50 000 kronor. Idag genomförs finalen i Storuman där tolv finalister grillas av en jury. En av vinnarna blev Santosh Hejmadi, Skellefteå, som vann "Folkets röst" bland Norrans och VK:s läsare.  Santosh affärsidé "World Kitchen" handlar om att starta en ”food incubator” där matkultur hos nyanlända tas tillvarata.

Den allra bästa affärsidén som vann ett AB och som går vidare till att tävla med andra liknande vinnare runt om i Sverige hade Maria Eriksson, Vännäs, som tar tillvara lokala smaker genom att bland annat torka bär och lyfta fram intressanta örter.

Övriga tre vinnare blev Owen Lawes, Umeå, Move by Bike, som startar ett transportföretag via cykel, Johannes Nylund, Umeå, som utvecklat en digital servicebok och Jessica Holmgren, Sorsele som etablerar ett bemanningsföretag med tolkservice, som ska rekrytera invandrare.

Santosh Hejmadi och hans fru Nazia Hussain flyttade 2013 från Dubai till Skellefteå. Båda har en stor passion för matlagning och då speciellt indisk mat.

Santosh idé med en food inkubator vänder sig både till nyanlända och till matentreprenörer som vill växa.

– Vi kommer även att vända oss till de som utexamineras från restaurangskolor och som vill finna vägar att nå ut med sin matkonst, säger Santosh.

I World Kitchens regi ska deltagarna kunna få hjälp med allt från tillgång till godkända kök, vakuumförpackning, transporter och möjlighet att sälja sina produkter i saluhallar.

– Man kan likna det vid onlinemarketingplatsen Airbnb. Vi kommer också att starta en webbshop där man kan beställa mat.

I Skellefteå testade Santosh och Nazia konceptet World Kitchen under Matfesten 2015 tillsammans med två andra familjer.

– Vi fick då låna ett godkänt kök av Skebo i Sjungande Dalen och hade ett tält på festivalen. Vi fick mycket uppmärksamhet för detta och speciellt positiv respons på den vegetariska maten som är en bristvara i Skellefteå, berättar Santosh.

Tanken är att starta World Kitchen i Skellefteå och sedan sprida konceptet runt om i hela Sverige.

Santosh menar att World Kitchen kan bli en viktig faktor för att öka självförtroendet för många nyanlända och ge dem en möjlighet att försörja sig.

– Dessutom blir det en bra möjlighet att lära sig svenska. I våra kök ska det bara pratas svenska.

World Kitchen söker nu efter kunniga matmänniskor som kan vara mentorer för projektet.

– Dessutom letar vi efter sponsorer som gillar idén och kan tänka sig att stötta World Kitchen med pengar eller med utrustning.

Tävlingen AB Västerbotten arrangeras av Västerbottens Handelskammare och ett antal företag.

Huvudsponsorer är Sveaskog AB, Vattenfall AB, Inlandsinvest AB, Länsförsäkringar Västerbotten, Acon AB , Boliden AB, Swedbank och PWC.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!