– Det är mycket glädjande att vi har lyckats så bra redan under vår första tvåårsperiod, kommenterar Olof Nyström, sammankallande i styrgruppen för Fairtrade City Skellefteå i ett pressmeddelande.
Fairtrade är handel på schysta villkor där de som har producerat eller odlat produkterna har haft bra arbets- och levnadsvillkor. På ett år har andelen Fairtrade-märkt kaffe ökat från 1,1 procent till 7,2 procent av den totala konsumtionen inom kommunorganisationen.
– Vi är stolta över att kommunens förvaltningar tagit budskapet om Fairtrade till sig och på kort tid visat att detta är viktigt och att vi kan göra skillnad, säger Olof Nyström.
Det är inte bara kommunens förvaltningar som handlar och tänker Fairtrade. En undersökning som Fairtrade City Skellefteå genomfört på webben visar att en majoritet av de svarande känner till Fairtrade. Därtill har nästan hälften ökat sin konsumtion av Fairtrade-varor och drygt hälften har fått ökade kunskaper om Fairtrade.
– Man kan lätt tro att kommunorganisationen är den stora livsmedelskonsumenten, men med sina 70 miljoner kronor står man sig slätt mot invånarnas konsumtion. Det är Skellefteborna som i sin vardagliga handel kan göra den stora skillnaden. 70 miljoner utgör cirka 4-6 procent av det som säljs i Skellefteå, berättar Anna Nordström, samordnare för Fairtrade City Skellefteå.
Fairtrade City Skellefteå försöker nu att samla och utbilda ambassadörer där alla som har intresse kan delta. Två gånger per år genomförs landsomfattande kampanjer i syfte att öka den allmänna medvetenheten om rättvis handel.
– Vi försöker dyka upp där det finns människor vi kan informera och bjuda på en kopp Fairtrade-märkt kaffe eller en banan, förklarar Anna Nordström.
Kommunen har som mål att i första hand handla lokalt, i andra hand ekologiskt och i tredje hand Fairtrade-märkt.
– Oftast är det inte en komplicerad motsättning. Det finns väldigt lite lokala odlingar med kaffe eller bananer. Mer än hälften av Fairtrade-varorna som säljs i Sverige är dessutom ekologiska, säger Olof.
Anna Nordström betonar att samarbetet med lokala handlare, restauranger, hotell och caféer är viktigt för att kunna förbättra villkoren för arbetare och producenter i fattiga länder.
– Skellefteås näringsliv är mycket viktigt för att vi ska lyckas med detta. Och hittills har vi haft ett gott samarbete med många aktörer, berättar Anna Nordström.
Olf Nyström konstaterar att i samarbete med handeln Fairtrade City Skellefteå förutsättningar för att göra det etiska valet när vi konsumerar.
– Nu gäller det att skellefteborna fortsätter att lägga fler schyssta varor i korgen, avslutar han.