Scania skriver i ett pressmeddelande att det krävs fortsatt utveckling när det gäller laddinfrastruktur och battericeller för tunga lastbilar och bussar.
– Elfordon kommer att spela en avgörande roll i övergången till ett fossilfritt transportsystem. Dagens battericellsteknik måste dock ytterligare utvecklas för att motsvara kraven från lastbils- och busskunderna, säger Scanias vd Henrik Henriksson, och fortsätter:
– Vi är övertygade om att vi kan göra stora framsteg genom partnerskapet med Northvolt.
Scania och Northvolt bildar ett gemensamt expertteam och arbetar tillsammans vid Northvolts center i Västerås.
– Med Scanias stora kunnande om såväl produkterna som den kommersiella miljön i kombination med vår innovativa tillverkningsprocess är vi övertygade om att vi kan producera hållbara battericeller av högsta kvalitet för den krävande tunga fordonsmarknaden, säger Peter Carlsson, Northvolts VD och grundare.
Skellefteå nästa steg
I ett andra steg, om utvecklingsarbetet går bra, kommer Scania att köpa battericeller från Northvolts planerade produktionsanläggning i Skellefteå.
– Det här är en del av vår hållbarhetsresa. Vi vill ställa om hela transportsektorn och då finns det olika vägar att gå. Elektrifiering är en av dem. Vi ser att ett partnerskap med Northvolt kommer att ge oss möjlighet att genensamt bygga upp en kunskap kring batteriutveckling, säger Henrik Henriksson.
Planeringen för forskningsanläggningen följer planen, enligt Northvolts vd Peter Carlsson. Bolaget har inväntat olika tillstånd.
– Vi avser att sätta igång med byggnationen under våren. Och vår ambition är att kunna installera processutrustning i början av nästa år. Det innebär att vi kan börja bygga batterier i början av 2019, säger han.
Ska avslöja finansiering
Att bygga upp forskningsverksamheten, och senare batterifabriken, kommer att kosta enorma summor. Hur mycket pengar bolaget har fått in hittills vill Peter Carlsson inte avslöja.
– Vi har tidigare aviserat att vi har ABB och Vestas med på tåget. Vi är inne i flera processer och kommer under första kvartalet att redovisa hur vi löser finansieringen, säger han.
Scania levererade 73 100 lastbilar och 8 300 bussar under 2016. Samma år omsatte företaget närmare 104 miljarder kronor.