- Den sjunkande lönsamheten är kostnadsdriven och det är främst personalkostnaderna som har ökat, säger Pär Martinsson.
Rapporten bygger på bokslut för drygt 40 000 företag med mellan noll och femton anställda som LRF Konsult gjort. Från 2008 till nu våren 2014 har lönsamheten (resultat före avskrivningar), sjunkit från 17,5 procent till 14,4 procent. Intäkterna har legat stilla under perioden, medan företagens kostnader har ökat med sex procentenheter.
Tydligast är lönsamhetsförsämringen för företag inom dels handel, dels nöje, kultur och medier.
- Deras vikande lönsamhet beror till stor del på kraftigt sjunkande intäkter. Internet och e-handel har medfört nya säljkanaler. Detta gör att inträdesbarriärerna är lägre samtidigt som gamla affärsmodeller utmanas, säger Pär Martinsson.
Lönsamheten för små handlare pressas dessutom av ökad konkurrens från köpcentrum och stora butikskedjor.
Mest lönsamma, enligt LRF Konsults undersökning, var småföretag i fastighetsbranschen och tillverkningsindustrin.