Så mycket fick Zlatan för reklamen

Två olika Volvoreklamer gör succé på Youtube. Nu har Dagens Industri uppgifter på hur mycket frontmännen ska ha tjänat på reklamerna. Den ene fick betydligt mer pengar, den andre fick nöja sig med ett rejält karriärlyft.

Ekonomi, näringsliv & finans2014-01-28 10:33

Volvo Personbilars reklam med Zlatan Ibrahimovic i Lapplandsfjällen, som kom ut i lördags, har redan setts över 1,7 miljoner gånger. Lastbilstillverkaren Volvos reklamfilm där Jean-Claude Van Damme gör sin episka split mellan två backande lastbilar har setts över 68 miljoner gånger.

Enligt DI:s branschkällor ska Van Damme ha fått omkring 1-2 miljoner kronor för att göra lastbilsreklamen medan Zlatan fick 10-12 miljoner för bilreklamen.

- Man kan konstatera att Van Damme nu är kultförklarad och betydligt mer känd än han var innan Volvofilmen, säger Per Nilsson, chef för pr på lastbilstillverkaren Volvo, till DI.

Per Nilsson konstaterar att kostnaden för reklamen var "mycket låg" jämfört med att exempelvis köpa Superbowl-reklam.

Filmerna kostade mellan 20 och 30 miljoner kronor att producera - men tillförde varumärket Volvo Lastvagnar ett medievärde på 1,1 miljarder.

- Det är ett enormt medievärde vi får till en mycket låg kostnad, säger Per Nilsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!