Så har ”bilverkstadsdöden” drabbat Norr- och Västerbotten

Sedan 2005 har 45 bilverkstäder försvunnit i Västerbotten och 63 i Norrbotten. Nu fruktar Sveriges Bildelsgrossisters Förening att fler ska försvunna när ett nytt EU-direktiv utestänger verkstäder från bilens digitala innehåll i realtid.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-04-10 16:56

– Det är de små verkstäderna, både märkesauktoriserade och allbilverkstäder framför allt på landsbygden som hotas av EU-beslut som ger fordonstillverkaren exklusiv rätt till bilens digitala innehåll,  säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening i ett pressmeddelande.

I Västerbotten fanns det 2005 139 bilverkstäder med en omsättning på över en miljon kronor. 2016  var 94 verkstäder kvar.  I Norrbotten fanns det 2005 157 bilverkstäder och här finns det nu också 94 stycken.

– Förvägras verkstäderna rätten till datan blir det svårt att genomföra en fackmässig reparation som inte påverkar bilens trafiksäkerhet eller miljön negativt, menar Christer Liljenberg, som även är även vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den oberoende bileftermarknaden, FIGIEFA.

Christer Liljenberg använder begreppet ”bilverkstadsdöd” och hävdar att utvecklingen innebär att livsviktig samhällsservice på den bilberoende landsbygden hotas.

I Sverige har totalt  1 600 bilverkstäder försvunnit sedan 2005. 2005 fanns det 5 200 stycken och 2016 var siffran nere i 3 600.

Anledningen till bilverkstadsdöden är enligt Christer Liljenberg i första hand sviktande kundunderlag och i andra hand rätten till teknisk information och tillgången till fordonets mjukvara i realtid – bilens digitala innehåll. Men även investeringskrav i teknik, miljö och kompetens, samt bristande infrastruktur – som bredband – är andra viktiga orsaker.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!