OK Västerbottens årsredovisning för 2015 visar på en minskad försäljning med 56,6 miljoner kronor (-4,5 procent) under 2015. Alla stationer inom Norrans spridningsområde minskade också sin omsättning.
Så här mycket omsatte stationerna, fjolårets siffror inom parantes:
Skellefteå
Kanalgatan 31,9 miljoner (34,8 miljoner)
Sörböle 62,3 (66)
Klemensnäs 42,1 (42,8)
Solbacken 68 (70,2)
Erikslid 64 (69)
Robertsfors 36,1 (38,2)
Ånäset 28,8 (30)
Burträsk 27,7 (28,9)
Lövånger 29,5 (31,1)
Boliden 24,6 (27,1)
Malå 11,3 (13)
Norsjö 34,9 (37,1)
En av årets större investeringar var ombyggnaden av station på Solbacken där det nya snabbmatskonceptet Quick to Go infördes. Den investeringen gick loss på 1,7 miljoner kronor.
Totalt uppgick försäljningen för OK Västerbotten till 1,2 miljarder kronor inklusive moms. Resultatet landade på 4,4 miljoner kronor med ett rörelseresultat på 0,8 miljoner, vilket var lägre än förväntat. I sin kommentar i årsredovisningen säger vd Erica Lundgren:
"’Orsakerna till det är en för optimistisk budget avseende intäkter i kombination med att åtgärder genomfördes för sent, både för att öka försäljningen och reducera kostnader. Främst är det personalkostnaderna, i form av pensionskostnader och löner, som står för den stora avvikelsen. Vi har nu dragit ner på kostnaderna och vidtagit åtgärder för att undvika den situationen igen.’’
OK Västerbottens sålde totalt 73,9 miljoner liter vilket är 1,8 procent jämfört med föregående år. Försäljningen av etanolbränslet E85 sjönk med 39,1 procent.
Vid årsskiftet hade OK Västerbotten 94 120 medlemma(+233).
•