Retorikexperten Anna Ricknell var föredragshållare på Styrelseakademien Norr:s morgonmöte som genomfördes i tisdags på Stadshotellet i Skellefteå.
– Människans korttidsminne räcker bara i 30 sekunder så konsten är att kunna ladda in i långtidsminnet. Storytelling är det överlägset bästa säljknepet eftersom man då har möjlighet att skapa känslor hos mottagaren. Det blir nästan som en förälskelse, säger hon.
Anna Ricknell, från Skellefteå, som driver Ricknells Retorik, är en före detta elitsimmare som bland annat bott och tränat i USA. Hon har studerat retorik vid Uppsala universitet och kompletterat den utbildningen med studier i USA.
Temat för hennes föreläsning var "Kan retoriken förbättra företagets försäljning?" Under en intensiv timme gick hon igenom hur människans hjärna fungerar när det gäller att ta emot budskap.
Anna börjar med att poängtera vikten av att komma ihåg namnen på dem man pratat med.
– Det är viktigt att personen känner sig sedd. Själv använder jag mig ofta av ett rim för att komma ihåg ett namn, eller också förknippar jag namnet på personen med någon annan som har samma namn, berättar hon.
Sedan går Anna igenom betydelsen av begreppen ethos, logos och patos som utgör de grundläggande medlen för att övertyga.
– Min favorit är patos, en äkta känsla i det ni säljer, annars upplevs ni som tråkiga.
Därefter kommer hon in på hur hjärnan fungerar där "reptilhjärnan" är verksam vid beteenden som är präglade av drifter, det limbiska systemet som också kallas för känslohjärnan och neocortex där människans mer utvecklade beteenden sitter.
– Om du vill påverka en annan person att ta ett beslut gäller det att påverka det limbiska systemet som är hjärnans chef, säger Anna Ricknell, som också sitter i styrelsen för Styrelseakademien Norr.