SCBs preliminära gästnattsstatistik visar rekord för antalet kommersiella övernattningar i destinationen Swedish Lapland - på ett år har antalet ökat 6 procent.
Riket som helhet ökar 7 procent. Inom destinationen Swedish Lapland har flera lokala destinationer i år ökat kraftigt medan några tappar.
– Siffrorna visar tydligt att besöksnäringens växande trend håller i sig, sedan 2010 har antalet gästnätter ökat med 20%. Vi ser en stark ökning från internationell marknad, och då framförallt de strategiskt viktiga marknaderna Tyskland och Storbritannien, säger Erica Mattsson, destinationsutvecklingsstrateg och statistikansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.
Samtliga boendeformer förutom campingen (-2%) ökade, hotellen +3%, stugbyarna +9%, medan vandrarhemmen ökade med 35%.
Inom projekten Destination Capacity Building in Swedish Lapland och Visit Arctic Europe arbetar projektmedarbetarna strategiskt med att stötta entreprenörernas satsningar.
– Det kan handla om att arbeta med säsongsförlängning genom nya anpassade produkter som svarar mot köpstarka målgrupper på nya marknader. Trots en mycket hård internationell konkurrens visar statistiken att företagen lyckas locka hit fler och fler gäster, menar Graeme Richardson, marknadsansvarig på Swedish Lapland Visitors Board.
– Framgången beror främst på att vi paketerat och synliggjort våra natur- och kulturupplevelser på internationell marknad, arrangerat egen busstransfer mot Arvidsjaur Airport samt företagens investeringar bland annat i anläggningarna Kåbdalis, Årrenjarka och Hotell Akerlund, menar PO Lindroth, VD för Destination Jokkmokk.