Bilisterna i Skellefteå kommer få vänja sig vid högre avgifter för boende- och arbetplatsparkeringar. Inom några år kan avgifterna ha fördubblats jämfört med i dagsläget.
Planeringschefen hos kommunen, Lars Hedkvist, säger att Skellefteborna har låga p-avgifter jämfört med de flesta andra kommuner av jämförbar storlek. P-hus planeras. Åsellshuset som ligger nära E 4 är en fastighet som är tänkt att ersättas av ett parkeringshus. – Så är det, avgifterna måste höjas, men samtidigt måste centrumhandeln värnas vilket gör att avgifterna måste förbli på en låg nivå även i framtiden då det handlar om korttidsparkering.
Det är i arbetet med den fördjupade översiktsplanen som det nu väcks förslag om förändringar av framtidens bilparkeringar. I dagsläget finns det över 1 700 p-platser i de centrala delarna och enligt kommunledningen är i princip alla dessa platser aldrig upptagna samtidigt.
– Nu ska vi ju också bygga cirka 1 200 bostäder vilket innebär att medborgarna måste vänja sig vid att ytparkeringar inte kommer finnas i det antal som gäller i dagsläget, säger Lars Hedkvist. Det går inte att ha ytparkeringar till alla de lägenheter som ska byggas, vi måste vänja oss vid parkeringshus.
När det gäller ökade avgifter så är tanken att det ska ske successiva höjningar.
– Vi vill ju också uppmuntra till att fler ska cykla, gå och åka kollektivt. För handeln del är det dock viktigt att ha skäliga nivåer för korttidsparkering.
Samtidigt som ytparkeringarna kommer bli färre så ska en satsning ske på parkeringshus. Ett parkeringshus är tänkt att placeras vid järnvägen, det kommer troligen bli infart från Norra Järnvägsgatan och så går man ut på Trädgårdsgatan som blir gågata. Detta hus skulle ha plats för 500 bilar och lika många bilar är tänkt att inrymmas i ett nytt parkeringshus i kvarteret Renen där Åsellsfastigheten ligger.
– Känslan är att många väljer bort p-husen då det finns gott om ytparkeringar. På sikt måste medborgarna vänja sig mera vid att använda sig av p-hus. I dagsläget används exempelvis inte p-huset i kvarteret Ekorren fullt ut, säger Lars Hedkvist.
Mats Ekman