Alf Rehn, professor i företagsekonomi vid Åbo universitet i Finland, var huvudtalare på Business Development Day som genomfördes i Skellefteå i onsdags. Han är dödligt less på alla floskler kring begreppen kreativitet och innovation.
– Och mest av allt hatar jag "tänk utanför boxen". Vad som istället krävs är helt enkelt mer fantasi, säger Alf Rehn.
Han anlitas som inspiratör runt om i världen.
– I maj fick jag till och med en inbjudan från Nordkorea som vill satsa på innovationer.
Han konstaterar att det varje månad utkommer cirka 100 nya böcker om kreativitet och innovation.
– I dem sägs det ungefär samma sak och samma hjältar som personerna bakom Tesla och Apple lovsjungs av hallelujakören.
När Alf för 15 år sedan talade om kreativitet och innovation möttes han oftast av stor entusiasm.
– Numera handlar reaktionerna istället mer om "inte nu igen". Man kan tala om en innovationsutmattning. Kreativitet och innovationsförmåga har nu blivit ett krav som ställs av företag och organisationer.
– Därför är det vanligt att detta istället för utveckling leder till en djupt liggande stress.
Alf Rehn menar att kreativitet egentligen handlar om att bryta med den norm som man själv skapat.
– Det fokuseras alltför mycket på att kopiera vad andra gör. Att studera "Best Practise" är detsamma som att studera skit som fungerade förr.
Han har sett att många i Sverige ser upp till vad som händer i Silicon Valley. Men hur kreativa är de egentligen där?
– I Silicon Valley har de stora problem med vattenbrist men den har de inte löst men däremot finns det hur många forskare som helst som utvecklar appar så att man ska kunna dela gulliga kattbilder.
Alf konstaterar att det är vår ödlehjärna som hindrar oss från utveckling.
– Vi vill hålla på med det som vi känner oss bekväma med. Därför är det viktigt att vi vågar möta våra rädslor och hitta det som utmanar och skrämmer oss. Motstånd är jättebra eftersom det tvingar oss att växa. Om alla håller med om din idé så är den förmodligen riktigt dålig. Innovativa människor lever av motstånd och samlar på goda fiender.
Som ett bra exempel på någon som vågat ta ut svängarna och använda sin fantasi tar han den italienske köksmästaren Massimo Bottura i Italien som bestämde sig för att skapa en huvudrätt enbart bestående av ostar- "5 ages of parmesan".
– Det var en omöjlig rätt som blev en stor succé, berättar Alf Rehn, som fick många varma applåder efter sitt föredrag från de cirka 150 deltagarna på Business Development Day, vilken arrangerades av Awance Affärsutveckling och Koverberg Consulting.