Professor på besök i Skellefteå tror på subventionering av regionala flygplatser

I onsdags arrangerade SNS Piteå/Skellefteå ett seminarium i Skellefteå om flygets betydelse för de svenska företagen. Där berättade Rikard Forslid, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, om sina senaste forskningsrön kring detta. Bland annat menar han att subventionering av regionala flygplatser kan vara en verksam regionalpolitik.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-05-03 17:47

– Väl fungerande flygförbindelser är viktiga om Sverige ska fortsätta att utvecklas som exportnation med hög teknologi och avancerade tjänster, menar Rikard Forslid.

Han har tillsammans med nationalekonomen Shoun Ferguson i sin forskningsrapport "Flyget och näringslivet" bland annat presenterat vilka branscher som är beroende av flyg och vilken typ av flygtransporter som är viktiga för olika branscher. Rikard Forslid inleder med att konstatera att Sverige håller på att bli en tjänsteekonomi.

– Allt mer av Sveriges BNP kommer från avancerade tjänster, säger han.

En annan trend som är viktig i sammanhanget är att det sedan mitten av 1990-talet blivit allt vanligare med globala förädlingskedjor.

– Utvecklingen att mycket verksamhet outsourcas har gått snabbt och det innebär att många människor måste flyga. Tidigare i historien är det främst råvaror som transporterats. Nu handlar det mer om människor som tillför kompetens i den kunskapsintensiva tjänsteindustrin.

De har också studerar konsekvenserna av att en region har en direkt flygförbindelse med Stockholm.

– Det finns ett starkt samband mellan hög produktion och om kommunen har en flygplats.

I rapporten konstateras att en kommun med 10 procents längre avstånd till en flygplats sammanhänger med ungefär 13 procents lägre produktion, 14 procents lägre import och drygt 10 procents lägre export.

– Dessa linjer är mycket betydelsefulla både för tjänstesektorn och för den tillverkande industrin.

När det gäller tillgången till internationella direktlinjer är dessa speciellt viktiga för multinationella svenska företag, men även för andra svenska företag.

– Här har vi bland annat tittat på vad som hände efter bygget av Öresundsbron där malmöborna fick access till många fler internationella direktlinjer från Kastrup. Här kan man klart se hur  företagen fick en direkt nytta av detta. Jag hoppas kunna fortsätta att forska kring detta tydliga exempel.

Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport, som är en av deltagarna på konferensen, understryker också vikten av internationella direktlinjer.

– Vi såg vilken enorm effekt det gav när Ryan Air hade direktlinjer från Skellefteå till Barcelona och till London. Där har vi statistik på förändringen som svart på vitt visar betydelsen.

Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, fyller på.

– I Skellefteå har vi också sett att Flycars direktlinjer till Arvidsjaur ökar antalet tyska gästnätter i Skellefteå. 2016 ökade de med 27 procent, berättar hon.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!