IT-företaget Data Ductus i Skellefteå genomför under vårterminen ett projekt som handlar om att stimulera skolbarn på fritids att lära sig programmering. Först ut är Tuböleskolan och Mobackenskolan.
Frida Göthager, som är marknadsansvarig på Data Ductus, konstaterar att Sverige behöver fler duktiga programmerare och teknikintresserade tjejer. Företaget är engagerade i föreningen Kodcentrum som gratis introducerar barn och unga till programmering och digitalt skapande.
- Kodcentrums initiativ med kodstugor i olika städer är fantastiskt, men vi vill ge fler barn chansen att upptäcka programmering och dessutom locka fler tjejer, säger Frida.
Hösten 2015 föddes idén om att Data Ductus skulle erbjuda Scratch-programmering till fritidsbarn som ytterligare ett lekalternativ efter skoltid.
– Vår erfarenhet är att det i den åldern är lättare att intressera tjejer, säger Frida.
Projektidén presenterades för Skellefteå Kommuns IT-strateg Magdalena Kågström som i sin tur bjöd in kommunens rektorer att anmäla intresse till en pilot.
– Tolv fritids med sammanlagt 300 barn ville vara med och nu i första skedet testar vi konceptet på två skolor med cirka 20 barn på varje skola.
Åldern på deltagarna är 8-11 år och de har en lektion varje vecka i sex veckor. Varje grupp handleds av två studenter.
– Lektionerna bejakar lekfullhet och kreativitet och vårt mål är att ge barnen en tidig aha-upplevelse.
När Norran hälsar på under en Scratchlektion hos klass 2 A på Tuböleskolan är det studenterna Ida Lundberg och Evelina Hult som håller i lektionen. Båda går tekniskt basår på Luleå tekniska universitet i Skellefteå. På dagens program står produktion av ett enkelt spel.
– Det här är jätteroligt och det är häftigt att se hur nöjda barnen blir när de ser att det fungerar, säger Evelina.
En pedagog från skolan finns också med vid varje lektion.
– Detta är viktigt för att de känner barnen och kan ge bra stöd till våra instruktörer, men även för att öka chanserna att aktiviteten kan fortsätta i skolans egen regi längre fram, betonar Frida Göthager.
På den här lektionen deltar läraren Cathrin Lindgren. Det här är gruppens andra lektion i Scratch och Cathrin konstaterar att många av eleverna efter det första passet jobbat vidare med Scratch hemma.
– De har verkligen sett fram emot att få fortsätta med spelbygget.
Hon menar att de här lektionerna passar perfekt in i läroplanen.
– Det handlar ju en hel del om matte, säger hon.
Efter piloten kommer Data Ductus att tillsammans med pedagogerna utvärdera vad som fungerat bra och mindre bra och utröna om detta initiativ är intressant för fritids.
– I så fall blir det ännu en runda där fritids får anmäla intresse och vi engagerar fler studenter som vill undervisa. Förhoppningsvis kan vi även involvera fler företag som vill vara med att sponsra, avslutar Frida Göthager.