"Passion" driver svenska miljonärer

De svenska miljonärerna lever inte upp till myten om kyliga och effektiva nordbor. I stället drivs de av "passion" och prioriterar tid och självförverkligande högre än pengar, enligt en ny undersökning.(TT)

Ekonomi, näringsliv & finans2014-03-28 15:01

De svenska miljonärerna lever inte upp till myten om kyliga och effektiva nordbor. I stället drivs de av "passion" och prioriterar tid och självförverkligande högre än pengar, enligt en ny undersökning från reklambyrån McCann i samarbete med miljonärsmagasinet Connoisseur.

I Sverige har 864 personer med en årsinkomst på minst 1,2 miljoner kronor deltagit. Miljonären är oftast en man, i snitt 52 år gammal, som bor i Stockholm och arbetar som entreprenör eller vd inom industrin, IT eller finansbranschen. Snittåldern globalt är 57 år.

Hela 71 procent av miljonärerna röstar på Moderaterna och bara 0,9 procent på Vänsterpartiet. Den svenske miljonären kör helst BMW (17 procent). Resor är miljonärens största intresse och 50 procent reser privat minst en gång i kvartalet. På armen bär miljonären en Omega (18 procent) eller en Rolex (12 procent). Hugo Boss är det populäraste klädmärket för manliga miljonärer och Filippa K för kvinnliga.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!