Paret som satsar på balanserad företagsutveckling

I februari lämnade Liselotte Bruse sin tjänst som chef för informationsenheten på Skellefteå kommun för att tillsammans med maken Magnus Orregård satsa fullt ut på det egna företaget Balanserad Företagsutveckling.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-04-25 22:56

– Innan jag började hos kommunen arbetade jag på PwC som administrativ chef och regionansvarig förändringsledare för Business services Norr så det känns spännande att ta klivet tillbaka till näringslivet och den här gången som affärsutvecklare i vårt eget företag, säger Liselotte.

Dessförinnan arbetade Liselotte som kontorschef och redovisningskonsult hos Dahlbergs Redovisningsbyrå.

– Jag gillar att utmana mig själv för att ständigt utvecklas och den här satsningen passar mig bra, säger Liselotte.

– Och jag fungerar på samma sätt, inflikar Magnus Orregård.

Han arbetade tidigare som affärsrådgivare hos Arctic Business Incubator och samarbetar med affärsbyrån Value & Friends.

I början av april vann Balanserad Företagsutveckling en upphandling om konsulttjänster till Skellefteå kommuns projekt "Smart och hållbar tillväxt för nystartade och befintliga företag i regionen". Med sitt program Balanserad Tillväxt ska de vara med och utveckla befintligt näringsliv, med fokus på företag med 1 - 9 anställda.

– Grunden till metoden arbetade vi fram för ett år sedan under en sex veckor lång resa i Thailand, berättar Liselotte.

Företaget har satsat på att utveckla en företagsutvecklingsmetod som ger  kostnadseffektiva lösningar för kunderna. Målgruppen är företag med upp till 20 anställda som har tillväxtambitioner och metoden innehåller fem grundmoduler, nulägesanalys, affärsplan, produktutveckling, organisationsutveckling samt marknad & sälj.

– I dag är det ofta alltför dyrt för mindre företag att köpa den typen av tjänster. Det tar för många konsulttimmar och blir alltför krångligt. Vi har försökt att skapa en inspirerande metod som även de mindre företagen är beredda att köpa, säger Magnus Orregård.

Liselotte Bruse betonar att det är viktigare att kunden går i mål med sin plan för företagsutveckling än att planen körs i långbänk och att man aldrig kommer till skott.

– Efter sommaren ska vi också se om det är möjligt att digitalisera metoden så att den går att använda on-line, avslutar hon

Vi har försökt att skapa en inspirerande metod som även de mindre företagen är beredda att köpa.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!