Arla Foods redovisar en ökad omsättning med 16,6 procent i fjol till totalt 85,4 miljarder kronor. Resultatet efter skatt landade på 2,6 miljarder kronor, jämfört med 2,2 miljarder kronor året före.
Arla fusionerade med mejerier i Storbritannien och Tyskland 2012. Kooperativet växte därmed från 8 024 ägare i Danmark och Sverige till 12 300 för att även innefatta ägare i Tyskland, Belgien, Luxemburg och Storbritannien.
- Vi ser detta som en stor styrka. Vi har vuxit från att vara ett bolag i Norden till att bli ett större bolag i norra Europa. Nu har vi fler ben att stå på, säger finansdirektör Frederik Lotz under en presskonferens i Köpenhamn.
Nu satsar Arla på tillväxtmarknader utanför EU.
- Kärnan i vår strategi är att säkra en stark bas i Europa, vilket vi gjort de senaste åren. Men med blick att leverera högkvalitativ mjölk till marknader som har underskott, säger Frederik Lotz.
Att den internationella marknaden har vuxit sig stark under 2013 gynnar de svenska mjölkbönderna men ökar samtidigt konsumentpriset på dryckesmjölk, förklarar Lennart Holmström, omvärldsanalytiker på LRF Mjölk.
- Priserna på mejeriprodukter i butik har stigit rätt mycket under 2013. Tittar vi på dryckesmjölk handlar det om 5-8 procent, säger han till TT.
För 2014 räknar Arlaledningen med en omsättning på 92 miljarder kronor och ett resultat efter skatt på 2,8 miljarder kronor.