Ökad beläggning på hotellen i Skellefteå

I Skellefteå ökade antalet gästnätter på hotellen med 10 procent 2016 jämfört med året innan.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-03-14 18:53

Stiftsgården är ett av de hotell som kan redovisa positiva siffror för 2016 när det gäller övernattande gäster. Här ökade dessa med 12 procent jämfört med 2015 och ökningen fortsätter. Under det första kvartalet 2017 har ökningen varit 18 procent jämfört med samma period förra året.

– Vi har helt klart märkt av att det genomförs fler evenemang nu än tidigare. Det lockar också privatresenärer till Skellefteå, säger Stiftsgårdens vd Kalina Wallenberg.

Den nationalitet som uppvisar den största procentuella ökningen av gästnätter i Skellefteå är Tyskland . De tyska gästnätterna ökade med 26 procent under 2016.

– Vi har även fått många kinesiska gäster. Det är en helt ny kundgrupp för oss och italienare hittar också hit.

På Stiftsgården har man valt att hänga på i digitaliseringsvågen.

– Där har det skett en explosion som gett oss helt nya möjligheter att synas. Vi har satsat hårt på bilder vilka säljer mer än vackra ord, berättar Kalina Wallenberg.

För alla typer av boenden i Skellefteå kommun, inklusive hotellen, ökade antalet gästnätter med 4 procent.

Maria Broman, vd för Visit Skellefteå, tror att den stora ökningen av tyska gäster främst beror på direktflygen till Arvidsjaur.

– Det spiller också över till Skellefteå, konstaterar hon.

Att det går allt bättre för turismnäringen i Skellefteå menar Maria Broman delvis kan förklaras med att företagen blivit bättre på produktutveckling.

– Att de numera själva finns med och representerar destinationen på mässor ger också resultat, berättar Maria.

För hela destinationen Swedish Lapland ökade antalet internationella gästnätter med 3 procent under 2016. Tyskland stod här för en ökning på 13 procent och ökningen från Storbritannien var drygt 30 procent för vinterhalvåret.

Swedish Lapland har sett en stadig ökning av internationella gäster de senaste åren. Mellan åren 2010 – 2015 ökade omsättningen från 4,1 miljarder kronor till 6,1 miljarder. Målet är 8,2 miljarder 2020.

– Det är roligt att jobba i en basnäring som på ett hållbart sätt kan fördubbla sin omsättning på tio år, säger Swedish Lapland Visitors Boards vd Erica Mattsson.

undefined
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!