– Jag har varit verksam inom spelindustrin i 33 år och nu äntligen har jag fått möjlighet att förverkliga min dröm om att skapa ett eget strategispel som utspelar sig i rymden, säger Michael Stenmark, som räknar med att spelet ska vara ute på marknaden om 6-7 månader.
Han är till vardags talesman för projektet Arctic Game Lab där Lars Lindblom är projektledare. Till sin hjälp i utvecklingen av Orch Star har de fyra studenter som studerar datorgrafik och programmering vid Luleå tekniska universitet i Skellefteå. Dessutom finns Alvaro Tapia som bland annat ritat omslagen till de svenska Harry Potter-böckerna och jobbat för stora spelbolag som Paradox, Target Games och Avalanche Studios med på ett hörn. Utvecklingen av spelet påbörjades för ett år sedan och Lundmark & Marklund har valt att vara mycket hemlighetsfulla kring projektet.
– Eftersom vi utvecklat en ny VR-upplevelse var det viktigt att vi kommit en bra bit på väg innan vi visade upp spelet och det kändes helt rätt att göra det här på hemmaplan i Skellefteå, säger Michael.
Han konstaterar att i de VR-spel som finns idag orkar användaren ofta bara med att spela några minuter.
– Medan vårt spel kan spelas i timtal. När vi visade upp spelet för Sony i Japan var de helt lyriska över detta. De VR-spel som finns idag är oftast direkt översatta från PC till en konsol medan vårt spel är helt anpassat till mediet. Vi ska nu ligga i framkanten av utvecklingen när en marknad för VR-spel öppnar sig, berättar Michael.
Lundmark & Marklund har idag ett litet kontor som ligger intill spelbutiken Legend och alla har hittills arbetat med utvecklingen helt ideellt.
– Till hösten räknar jag med att vi har finansieringen klar för den fortsatta utvecklingen. Vi diskuterar fortsättningen både med olika förlag och distributörer.
Parallellt med utveckling av Orch Star arbetar de också med ytterligare två spel.
– Ett av dem är ett fantasyspel och det andra har en handling som tilldrar sig på 1940-talet, berättar Michael Stenmark.
En av dem som testade de två banorna som Lundmark & Marklund visade upp på mässan var tolvårige Noah Andersson från Skellefteå.
– Jättecoolt, var hans omdöme.
Jag har varit verksam inom spelindustrin i 33 år och nu äntligen har jag fått möjlighet att förverkliga min dröm.