Nytt företag i Skellefteå arrangerar resor från Kina till Swedish Lapland

Ett nytt bolag, Moose & Goose AB, som specialiserat sig på att arrangera paketresor för kineser till destinationen Swedish Lapland har startats i Skellefteå. Bakom företaget står Chloris Che från Kina och entreprenören Anders Lindgren, Stockholm, som har sina rötter och sitt hjärta i Skellefteå.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-11-26 13:25

– De första gästerna anländer den 16 december och under den här vintern kommer sex grupper med totalt 140 personer hit, säger Chloris Che.

Förra vintern genomförde hon testresor med kinesiska gäster till Swedish Lapland. Då fick de bland annat lära sig att åka skidor i Skellefteå, vandra med snöskor i Forsbacka och besöka Svansele Vildmarkscenter.

– De var mycket nöjda med resan och därför gör jag nu, tillsammans med Anders Lindgren, en större satsning, berättar Chloris Che.

Hon och Anders Lindgren träffades på en mässa i Kina för fyra år sedan och resultatet av detta möte har nu mynnat ut i Moose & Goose.

– Älgar finns det ju gott om häruppe och berättelsen om Nils Holgersson som reser genom Sverige på ryggen av en gås är mycket populär i Kina, säger Chloris.

Anders Lindgren, som ursprungligen kommer Skellefteå, har en lång och framgångsrik karriär som entreprenör bakom sig. Mest känd är han för att ha varit med och startat Itrim som är ett av de världsledande företagen när det gäller viktminskning och de har 70 träningscenter i fyra länder.

Hans senaste företagsstart är Visit North som erbjuder upplevelseföretagen nya tjänster och produkter. Med Visit Norths app och IT-system digitaliseras erbjudandena. Han är även engagerad i ett flertal startups i Sverige.

– Jag har sedan tidigare ett bra samarbete med Arctic Business Incubator, berättar Anders Lindgren.

Även om han bor i Stockholm klappar hans hjärta för Skellefteå.

– Jag har många släktingar och vänner här och åker upp till Skellefteå varannan månad eller så.

Målgruppen för resorna från Kina till Swedish Lapland är den övre medelklassen i Kina.

– Vi har valt att satsa på mindre grupper med ett programinnehåll som till delar är lärande kring miljö och hållbarhet, säger  Chloris.

Hon konstaterar att livet för många kineser är stressigt och att miljön inte är den bästa i landet.

– Därför blir våra resor ett sätt för dem att komma bort från stressen för en stund och få uppleva den fantastiska naturen som finns häruppe, berättar Chloris.

Hon har finputsat programmet som testades förra vintern.

– Vi kommer nu bland annat lära deltagarna hur man överlever i skogen. Det sker hos Svansele Vildmarkscenter. Bara att få lära sig göra upp en eld är en stor upplevelse för många kineser.

På Medlefors folkhögskola kommer resenärerna under ledning av Ann-Charlotte Pavval att få lära sig mer om mindfullness och få många hälsotips.

– Och skidkursen fortsätter vi också med, säger Chloris och inflikar att de även funderar kring att genomföra liknande resor sommartid till Swedish Lapland.

Förutom aktiviteter i Skellefteå kommer grupperna bland annat att besöka Icehotel i Jukkasjärvi, jaga norrsken på Aurora Skystation i Abisko och åka isbrytare i Piteå.

Paketen sätts ihop av incomingbolaget Vida Nord i Skellefteå. Visit Skellefteå har också varit med och hjälpt till att sy ihop konceptet.

– Vi ser ett ökat intresse från Kina för destinationen Swedish Lapland. Till exempel ökade antalet kinesiska besökare med 50 procent 2016 jämfört med 2015 och intresset fortsätter att växa, berättar Bo Wikström, marknadsansvarig på Visit Skellefteå.

I mitten av november arrangerade Visit Skellefteå i samarbete med Swedish Lapland Visitors Board en workshop i Skellefteå med Chloris Che om hur företag som är verksamma inom besöksnäringen kan bemöta kinesiska gäster på bästa sätt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!