Nu är det klart att företaget goTo Nordics från och med juni 2017 startar ett direktflyg mellan Amsterdam och Skellefteå. Företaget som har sin bas i Kalmar etablerar också ett kontor i samma lokaler som Visit Skellefteå.
– Och det här är bara början. Vi arbetar nu tillsammans med Skellefteå Airport, Visit Skellefteå, Västerbotten Turism och Swedish Lapland Visitors Board på ett femårsprogram för att successivt öka antalet avgångar och samarbetet öppnar även för andra säsonger och destinationer, berättar Tom Shearer från goToNordics.
I första omgången handlar det om sex direktflyg och två turer via Kalmar till Amsterdam.
– Vi kommer att flyga med Airbus 320 som rymmer 180 personer så totalt handlar det om 1 440 flygstolar för den här första satsningen.
goTo Nordics, flyger idag också reguljärt till och från Haugesund i Norge, från Bremen och Pisa. – De nordiska länderna har stor potential till ökad turism. Turister söker ständigt efter något nytt och i Norden finns så mycket unikt och dessutom är det säkert att resa här, säger Tom.
Ägare till goTO Nordics AB är det norska bolaget Haugesund Travel AS och det irländsk/svenska bolaget IC Aviation Ltd.
goToNordics kommer att satsa hårt på att skapa paket som man kan erbjuda resenärerna som kommer till Skellefteå.
– Och vi ska även utforma paket för de som åker från Skellefteå till Amsterdam.
Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport konstaterar att en stor brist tidigare när det gäller turister som kommer till Skellefteå varit att man saknat paketeringsfunktionen.
– Det blir mycket bättre nu när vi jobbar tillsammans, säger han.
Visit Skellefteås vd Maria Broman är mycket nöjd med det samarbete som inletts mellan de olika aktörerna.
– Genom det här unika flygsamarbetet kan vi arbeta långsiktigt och tillsammans bygga volym, säger hon.
Erica Mattsson, Swedish Lapland Visitors Board, konstaterar att det finns en växande efterfrågan på Swedish Lapland bland de holländska resenärerna. Det senaste året ökade antalet besökare med 7 procent.
– Nu har vi chans att göra ett rejält avtryck på den holländska marknaden, säger hon.
Ulf Figaro, Region Västerbotten Turism, betonar att Holland också är en uttalad målmarknad för Västerbotten och att Gold of Lapland sedan flera år fokuserar på den.
– I år har antalet holländska turister i Västerbotten ökat med 16 procent
Robert Lindberg har sett att det finns en stor efterfrågan på resor från Holland till norra Sverige.
– Dessutom är Amsterdam en fantastisk stad att besöka för oss norrlänningar. Detta hoppas jag innebär att den nya linjen blir en succé, avslutar han.