Nu ska ”Morfar” och ”Byske” exporteras

Företaget Handcrafted by Sweden i Kåge har inlett ett samarbete med Affärsliv w3 för att kunna växa och nå ut på den internationella marknaden.

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2017-10-13 11:20

Handcrafted by Swedens kärnprodukt är en gunga för inomhusbruk. Det handlar om ett  genuint hantverk där underleverantörerna finns i närområdet och materialen är valda med högsta krav på hållbart tänkande. – De två modellerna ”Morfar” och ”Byske” finns idag hos ett antal svenska kunder – men nu vill vi ta nästa steg i vår utveckling,  berättar Stina Berglund, vd på Handcrafted by Sweden i ett pressmeddelande.

Skellefteföretaget Affärsliv w3 hjälper företag med tillväxt-coaching och fungerar som en mentor för företagsägare och företagsledare med ambitionen att växa.

– Handcrafted by Sweden är ett mycket spännande företag vars produkter verkligen är en hyllning till bygd, hantverk och design, här finns mycket hjärta och stor potential, säger Pär Dunder, affärscoach på Affärsliv w3.

Tillväxten kommer att bygga på en utveckling av affärsidén och en förberedelse för export. Företaget ansöker nu om finansiellt stöd för att med full kraft kunna satsa på en internationalisering.

– Vår primära målmarknad är USA där vi planerar att teckna ett antal kontrakt om leveranser, framförallt till östkusten där svensk design är så uppskattad, säger Stina Berglund.

Man har både identifierat presumtiva distributörer och möjliga målgrupper.

– Det handlar om försäljning till hem med goda inkomster och ett intresse för design och hantverk, men också till företag som vill stärka sin image av kreativitet och exklusivitet, berättar Stina.

Målet är att de första kontrakten ska tecknas under 2017.

–Vi siktar på att kunna växa både omsättningsmässigt och på sikt även personellt, avslutar Stina Berglund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!