Business Insiderskriver att en ”Tesla-veteran har bestämt var världens 'grönaste' batterifabrik ska byggas” och att konkurrensen mellan Skellefteå och Västerås har varit ”vildsint”.
Tyska public service-kanalen Deutsche Wellerapporterar att Northvolt har valt en ”kuststad i det industriella nordväst, nära Sveriges främsta nickel-, kobolt-, litium- och grafitavlagringar”. De skriver vidare att fabriken är ett svar på Tesla-grundaren Elon Musks ”Gigafactory” i Nevada och att Nortvolt ska ta upp konkurrensen med liknande satsningar på batterifabriker i bland annat Polen och Sydkorea.
Nyhetssajten Electrekskriver att Europas svar på Teslas Gigafactory landar i Sverige. De beskriver Skellefteå som en stad med ”en lång historia av processtillverkning och återvinning.”
Reuters, en av världens största nyhetsbyråer, har rubriken ”Northvolt väljer plats i norra Sverige för kolossal batterianläggning”. De skriver att Skellefteå är ett ”hem till ett stort skrov av industriarbetare inom metall och har gott med energi.” De nämner också hamnen och klustret av mineraler och bergarter.
Franska Le Monde De L'energieskriver också om att batterifabriken landar i ”kust- och industristaden Skellefteå”. De nämner den enorma summan pengar, nästan fyra miljarder euro under sex år, som projektet behöver för att bli verklighet.
Energimagasinet Montel, som fokuserar på den europeiska marknaden, skriver att bygget drar igång nästa år medan Barents Observerfokuserar på att ”Skellefteå får tusentals nya jobb och tar en ledande position i den exploderande marknaden för elektriska bilar.”
Även Automotive News Europe, The Localoch indiska Zee Newshar rapporterat om att Northvolt har valt Skellefteå.