Vi förflyttar oss drygt 25 år tillbaka i tiden. Den statliga hem-pc-reformen var fortfarande ett antal år borta och mycket i huvudet på trion Roberts Lindström, David Eriksson och Roger Stighäll var långt ifrån ettor och nollor, även om det som i det sistnämnda fallet var runt, fotbollar.
Trion hade rötterna på Sjungande Dalen och Brännan och började spela fotboll ihop för första gången som A-pojkar i Skellefteå AIK. David var den förste som klev av.
– Jag slutade då jag inte tog en plats i a-truppen. Jag blev erbjuden en plats i Myckle, men satsade då på föreningen Musikfabriken istället.
Plantskola
Roger och Robert fortsatte och landade i Florida för studier och fotbollsspel. Roberts utbildning varade i ett år, Rogers i fyra. Sedan blev de anställda på Paregos Mediadesign en efter en, Robert 1998, David, 1999 och Roger, 2000.
Paregos var vid den tiden en plantskola för digital reklam och marknadsföring och tog hem mängder av priser.
Efter flera år av framgångar kom så IT-kraschen som gjorde att Paregos började dra ned under 2002.
Jobbade för mycket
I en intervju, fotbollsförhands, i Norran den 26 april 2003 framgick det att Roger Stighäll och Robert Lindström skulle starta eget.
”Jag ska starta ett eget företag i designbranschen med min kompis Robert Lindström. Vi har ju båda jobbat på Paregos tidigare.”
Det var fröet till designbyrån North Kingdom. Den 5 juni 2003 grundades företaget och duon satte sig i Åhlénshuset. De började anlita Paregos och hyrde in David.
Till slut blev dock dygnets timmar för få. Hur roligt än jobbet var så hade Robert och Rogers dygn inte mer än 24 timmar. Och de jobbade de flesta av dem.
Robert sa: Det går inte.
Roger sa: Det är för mycket.
Ny kompetens
Lösningen blev extern kompetens. Advokat Lars-Håkan Lindberg blev styrelseordförande och David lämnade Paregos för att bli vd för North Kingdom.
– Vi gav utrymme för David att ta den rollen, berättar Roger som flyttade till Stockholm under ett år och var med vid uppstarten av Stockholmskontoret på Skeppsbron.
Bolaget hade en grundarfas på två år och därefter kom expansionen. De hade diskuterat igenom målsättningarna noggrant: vilken typ av kunder de ville nå, vilket team de ville ha och hur omsättningen skulle utvecklas.
– Vi nådde många av våra målbilder väldigt tidigt som att jobba med respekterade varumärken. Vi hade dessutom fans ute i världen i Mexiko, Spanien, Italien och Japan och andra länder.
– Samtidigt var det lätt att vi skulle fastna i vår egen bubbla. Vi ville ha in människor utifrån i organisationen. Samtidigt var det en del av framgången att vi gjorde saker The North Kingdom Way. Man behöver inte göra som alla andra, säger Roger.
Företagskultur
Det första Stockholmskontoret invigdes 2005. 2010 flyttade North Kingdom från Skeppsbron till 500 kvadratmeter på St Eriksgatan. På dagen tio år efter grundandet öppnades kontoret i Los Angeles, den 5 juni 2013.
– Davids roll i företaget har varit viktig. Han förmedlar den företagskulturella rollen. Vi undrade hur det skulle gå att skapa den i USA, berättar Roger som flyttade över.
Han berättar med ett leende saker som på papper ser lite absurda ut: ett det kunde vara möten på Facebooks nya HQ, luncher på Google och Riot Games, samt scriptläsandeinne hos filmbolagen.
– Det är en galen värld. Det finns ingen begränsning för möjligheterna, skrattar Roger.
– Maskineriet bakom är nästan svårt att förstå; vilka muskler de företagen har, fortsätter David.
Framtidsbild
David och Roger konstaterar att North Kingdom kan prata om att växa försiktigt och kontrollerat med ett par personer per år. Där växer många av företagen med en kraft och tempo som är sanslöst.
– Amerikaner är måstare på att visa enorma framtidsbilder, på optimism och inspiration. Man tänker: Shit! vi får vara med i de här sammanhangen, säger Roger.
Samtidigt konstaterar Roger och David att det faktiskt är North Kingdoms varumärke som lett dem till möjligheterna, ett namn som därmed fungerar som dörröppnare till de stora sammanhangen.
”Verktyg i fickan”
North Kingdom har snart funnits i 14 år. Om de första sju åren var första halvlek var den rätt lugn jämfört med den andra från 2010. Och allt satte i stort sett fart med en enda produkt, lanseringen av Iphone 2007.
Roger kan se det i fotbollstermer: ”Om de första sju åren var första halvlek och med väldigt högt tempo, är andra halvlek än mer intensiv men med det tillägget att alla lagen byter spelare och det har skapats ändrade förutsättningar och taktiker för att lyckas fortsätta vara champions.”
– Branschen har aldrig förändrats mer än nu, säger Roger.
– Vi har varit en del av den digitala transformationen från dag ett, berättar David.
Bägge är eniga om att Iphone ganska snabbt vände upp och ned på saker, att de inte längre kunde sitta och göra webbkampanjer till kunder.
– Den förändrade jättemycket och det handlar inte bara om teknik, utan om att skapa digitala produkter, om att du har ett verktyg i fickan i form av mobilen som hjälper dig i din vardag, konstaterar David.
– Det handlar inte längre om vad vi gör med tekniken utan vad tekniken gör med oss människor. Vi konsumerar var och en upplevelser. Vår vision är att vi som designbyrå åt stora varumärken skapa meningsfulla och relevanta upplevelser för dess målgrupper, fortsätter han.
Var är ni 2020?
– Då har vi lagt ned rätt mycket tid på att utforska nya områden. Vi måste utmana både oss själva och företaget så att vi inte går på i gamla hjulspår, säger David.
– Det ligger i våra gener att vara nyfikna på vad som väntar bakom hörnet, summerar Roger.