Norra Skogsägarna rasar mot förslag från Trafikverket

Foto: Foto: Lars Westerlund

Ekonomi, näringsliv & finans2016-11-18 13:53

Trafikverket har pekat ut de vägar där initialt 74-tons lastbilar får köra. I detta förslag finns inga vägar i Västerbotten och Västernorrland med vilket nu Norra Skogsägarna rasar mot.

– Trafikverkets förslag är ohållbart, säger Patrik Jonsson, marknadschef vid Norra Skogsägarna i ett pressmeddelande.

Trafikverket föreslår inledningsvis att enbart fem mindre geografiska områden i landet ska öppnas för trafik för 74-tons lastbilar.

– I norra Sverige, där vi saknar tillgång till järnvägar och där våra finska grannar sedan länge kör 76-tons lastbilar, blir snedvridningen i konkurrenskraften oacceptabel, menar Patrik Jonsson.

Han hänvisar till utvärderingar som Skogsforsk gjort och som visar att större lastvikt innebär minskade utsläpp, färre tunga fordon på vägarna och högre trafiksäkerhet.

I Finland valde man 2013 att  ge tillstånd för 76 ton över hela landet med särskilda restriktioner där det fanns bärighetsbrister i form av till exempel vissa broar. Norra Skogsägarna efterlyser en liknande lösning i Sverige.

Trafikverkets förslag innebär bland annat att:

– En ny bärighetsklass (BK4) för fordon med bruttovikt upp till 74 ton införs,

– I ett första steg upplåts ett begränsat vägnät för BK4, Därefter en successiv utbyggnad av det begränsade vägnät som har föreslagits för BK4. Hela det statliga BK1-vägnätet upplåts på längre sikt för ett framtida BK4.

– Upplåtandet av ett vägnät för BK4 föreslås ske stegvis på ett ansvarsfullt sätt där infrastrukturens framtida värden inte riskeras.

– Utbyggnaden ska prioriteras i nära samarbete med näringslivet och att skogslänen och ett huvudvägnät ska prioriteras i ett första skede.

Konsekvensanalysen som Trafikverket gjort visar att det är samhällsekonomisk lönsamt  att upplåta ett vägnät för fordon med en bruttovikt på upp emot 74 ton. Resultaten i konsekvensanalysen uppvisar även positiva miljöeffekter av reformen, minskade utsläpp av både koldioxid och luftföroreningar.

Trafikverkets systemanalys visar att vägtransportarbetet kan bli upp emot 3 procent högre på längre sikt om 74 tons ekipage tillåts.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!