– Skälet till tillväxten är att våra kunder säljer bättre och köper allt mer av oss, berättar den ene delägaren, Joakim Thorén.
– Vi har växt med ungefär en person om året, de senaste åren, säger den andre delägaren Torgny Andersson.
Tolv miljoner
Sedan Nordramp byggde ut 2009 har företaget löpande fortsatt i att investera i en ny maskinpark. Totalt handlar det om investeringar på cirka tolv miljoner kronor under senaste tio åren.
– Ska du vara med och kunna konkurrera i dag måste du ha nya och bra maskiner som klarar produktionen allt snabbare, förklarar Thorén.
Två tredjedelar av produktionen är legoproduktion där Nordramp har två stora lokala kunder och ett antal mindre.
– Fumex är en stor kund som växer år efter år. Till dem tillverkar vi bland annat väggfästen och utsugsarmar, berättar Thorén.
En annan stor kund är Jama.
Aluminium
Som företagsnamnet säger består den egna produktionen av ramper, rullstolsramper, handikappramper och annat i aluminium som broplan och trappor. Många av kunderna är kommuner.
– Vi jobbar mycket med anpassningar av befintliga bostäder, säger Andersson.
För 15 år sedan var den delen säsongsbunden med en stor topp på försommaren och en mindre under tidig höst. Nu har bilden förändrats.
– Det blir inte så hackigt utan har jämnat ut sig över året.
”Växa lagom snabbt”
Allt som allt arbetar nio personer på företaget nu.
– Vi lägger egentligen inte ned något tid på sälj, utan vi har en dialog med våra legokunder. Vi hinner inte göra mer än i dag. Vi vill växa lagom snabbt och hinna andas under tiden, berättar Thorén.
– På rampsidan är med på en liten mässa en gång om året. Där handlar det mest om att möta de kunder vi har, fortsätter Andersson.
Nu börjar Nordramp bli lite trångbodda – igen.
– Vi har funderingar på att bygga ut, men inga beslut är tagna, berättar Thorén.