Spel hjärta gruva = sant är den något kryptiska rubriken på Morgonmötet som Skellefteå kommun arrangerar på fredag. Det hela handlar om att visa på vad som kan hända i gränslandet mellan spelbranschen och andra industrier.
Talare är bland andra Nicklas Karlsson som berättar om de säkerhetsutbildningar som hans nya företag Innan AB bygger i VR (Virtual Reality) för gruvindustrin. Hans samarbetspartner för VR-lösningen är skellefteföretaget Pixelgruvan. I den virtuella verklighet som de byggt upp får den som utbildas både använda hörseln, synen och känsel för att släcka bränder. Innan kommer nu också att utveckla liknande VR-scenarier för vägsäkerhet, där de som arbetar med vägbyggen ska kunna testa farliga situationer.
På plats finns också Kristoffer Wallgren, marknadschef på Autotech Teknikinformation AB som berättar om hur de ser på framtidens möjligheter att stärka digitala utbildningar med gamification.
Tillsammans med Data Ductus lät Autotec sex studenter vid Luleå tekniska universitet i Skellefteå genomföra ett examensjobb i form av ett VR-spel som presenterades på spelfestivalen Nordsken. Spelet handlar om att den som sätter på sig VR-glasögonen ska ta sig ur en knivig situation och försöka bli räddad av en helikopter.
Vidare berättar Lisa Önnerlöv, industridesigner på Boliden, om satsningar de gjort på VR och hur de ser på spelteknik som en del i gruvbranschens framtid.